Séminaire LAPHIA Optical fiber lasers for sensing Manuel López-Amo 23 Octobre 2015

le jeudi 22 octobre 2015 de 13h à 14h15

Dans le cadre des séminaires du Cluster LAPHIA (IdEx Bordeaux), Pr Manuel López-Amo (Univ.de Navarra - Spain) présentera ses travaux de recherche sur "Optical fiber lasers for sensing".

Dernière mise à jour vendredi 02 octobre 2015

Le séminaire LAPHIA aura lieu le vendredi 23 octobre 2015 de 13h15 à 14h15 dans l'amphithéâtre de l'Institut d'Optique d'Aquitaine (tramway B - Arts et Métiers).

Une pause café sera organisée à 13h dans le hall de l'IOA, vous êtes les bienvenus.

Abstract :

Optical fiber lasers structures for fiber optic sensors measurement and multiplexing are an attractive option because of the fact that the performance of sensor systems is enhanced considerably. In particular, they offer improved SNR when they are compared with the non-lasing ones due to the fact that the noise associated to the amplification is intended for the lasing process.

So in the recent years a number of fiber laser sensors and lasing multiplexing networks have been developed. State of art in this field, together with or own developments in single mode laser sensor, multiwavelength fiber laser sensors and ultralong (>100km) lasing multiplexing networks will be presented.

Both Er-doped and Raman amplified systems will be shown, with special emphasis in our recent development in random distributed cavity lasers, internally modulated lasers.